Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA) Kalkınma Kurulu Başkanı Halit Uçar, Kent Yaşam Dergisi’nin MARKA ile ilgili sorularını yanıtladı.
Kent Yaşam Dergisi: Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA) ne gibi faaliyetlerde bulunuyor?
Halit Uçar : Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA), sorumlu olduğu Kocaeli, Sakarya, Bolu, Düzce, Yalova illerindeki kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasında işbirliği ve eşgüdüm sağlayarak bölge kalkınma stratejileri hazırlar. Bölge kaynak ve potansiyellerinin yerinde ve etkin kullanılmasıyla bölgenin kalkınmasını hızlandırmak ve küresel rekabette güçlendirmek amacıyla çalışmalar yürüten tüzel kişiliği haiz bir kamu kurumudur. Yasal dayanağın sağladığı avantaj ve güçle; kamu kesimi, özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve üniversiteler arasındaki işbirliği ve eşgüdümü sağlar. Ulusal kalkınma planı çerçevesinde bölge gelişim planı hazırlar ve bölge gelişim stratejilerini belirler, bölgenin geleceğini planlar. Bu stratejiler doğrultusunda girişimcilere mali destekler sunar. Kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarının gelişimi için teknik destek verir.
Yatırım destek ofisleri ile bölgede yatırım yapmak isteyen girişimcilere yol gösterir, işlemlerini tek elden takip eder. Bölge potansiyellerinin, iş ve yatırım imkanlarının ulusal ve uluslararası platformda tanıtımını yapar, yatırımları bölgeye yönlendirir.
K.Y.D : MARKA’nın künyesi kimlerden oluşur?
H. Uçar : Bölgedeki illerin Valileri, Belediye Başkanları, İl Genel Meclisi Başkanları ve Sanayi ve Ticaret Odaları Başkanları MARKA’nın Yönetim Kurulunu oluşturur.
Kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları temsilcilerinden oluşan Kalkınma Kurulu, Yönetim Kurulu’na görüş ve önerilerde bulunur. İcra organı olan genel sekreterlik, alanında uzmanlığa sahip, iyi derecede yabancı dil bilen, kamu ve özel sektör deneyimli personeliyle faaliyetlerini yürütür.
ULUSAL VE ULUSLARARASI ALANDA TANITIM YAPIYOR
K.Y.D : Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA)‘nın bundan sonraki hedefleri nelerdir?
H. Uçar : Önümüzdeki dönem ve daha sonraki dönemler içinde hedeflerimiz, yerel kaynakları yerinde ve etkin kullanma, ekonomik ve sosyal gelişmeyi hızlandırmaya ve rekabet gücünü artırmaya yönelik araştırmalar yapmak, AR-GE ve teknolojiye, nitelikli iş gücü sağlayacak eğitim olanaklarına önem vermektir. Küresel rekabette güç sahibi olmak için ilgili kuruluşlarla iş birliği halinde bölgenin ulusal ve uluslar arası düzeyde tanıtımını yapmak, kurum ve kuruluşların proje üretme kültürünü ve yeteneğini geliştirmek ve yerel potansiyeli, katılımcı bir anlayışla “ortak akıl” kullanılarak planlamak ve insan odaklı programlarla desteklemek olacaktır.
81 İL DIŞINDA SADECE GEBZE’DE VAR
K.Y.D : Doğu Marmara Kalkınma Ajansı olarak seminerler ve konferanslar düzenliyor musunuz?
H. Uçar : Gebze’de Üniversite olması ile ilgili, kalkınmanın anayasada ki yeri, kalkınma ajansının öncelikleri ne olmalı konusunda bir toplantı yaptık. Bu toplantılarda herkes fikirlerini ve düşüncelerini ortaya koyuyor. Bu toplantılar herkese açık ve kimseden gizli olarak yapılmamaktadır.
K.Y.D : Bildiğimiz kadarı ile Kalkınma Ajansları genelde illerde oluyor. Gebze bir il olmamasına rağmen neden böyle bir ayrıcalığa sahip?
H. Uçar : Türkiye’de Kalkınma Ajansları Koordinasyon Merkezleri tamamen illerdedir. 81 ilde 81 alanda çalışma ajansları bulunuyor. Gebze ile birlikte 82 tane ajans bulunmakta. Gebze’de bulunmasının nedeni ise, benim bu konuda ki ısrar ve Gebze’de bu ajansın olması konusunda ikna edici materyallerimin bulunmasıdır. Şimdi ise bu ajanslardan en etkin çalışan ajans Gebze’de ki ajansımızdır.
K.Y.D : Sizce Gebze’nin en önemli sıkıntısı nedir?
H. UÇAR : Düzensiz ve dar sokaklarının yanı sıra eski ve gene düzensiz planlanıp yapılmış evleri olduğunu düşünüyorum. Bu sorunun en kısa zamanda halledilmesi gerektiğini ve yeniden yapılandırılması gerektiğini düşünüyorum. Dünyada bunun birçok örnekleri var yıkılıp, baştan düzenlenen şehirler var.
K.Y.D : Teşekkür ederiz
H. Uçar : Bende teşekkür ederim