Demokrat Kocaeli Gazetesi Köşe Yazarı
Erdin AĞDEDE’nin kaleminden
Halit Uçar’ın Yerinde Tespiti
BİLİM Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün’ün, yerli otomobil üretimi konusunda yaptığı çalışmaları görüyoruz.
Nihat Ergün’ün yoğun mücadelesinin ne yazık ki, Türk iş adamlarından pek karşılık göremediği de bir gerçek.
Bakan Ergün’ün bu çabasının dönüşü olması gerektiğini, çünkü bundan en büyük kazancı yine Türkiye’nin sağlayacağını dile getirmiştim.
Doğu Marmara Kalkınma Ajansı’nın toplantısı öncesinde basın mensuplarının karşısına çıkan Kalkınma Kurulu Başkanı Halit Uçar da bu çağrının cevap bulması için gereken hususları dile getiriyor.
*****
Uçar’a göre yerli otomobil üretmek kolay, ancak işin patronu olmak zor.
Tüm parçalar yüzde 100 yabancı bile olsa, patronu biz olursak, o otomobil de yerli olur.
Aslında, “Yepyeni bir tasarım ve işlevi olan bir otomobil yapmalıyız. Mutlaka yeni ve özgün bir araç olmalı.
Tamamen elektrikli, uzun süreli ve yüksek değerlerde teşvik verilmeli, gerekirse bunun için özel kanun yapılmalı.
Otomobil yapabilmek ve bunun için gereken yan tesisler ve eğitim merkezleri kurman ülkenin gelişmesine önemli katkılar sağlayacaktır.
Yerli otomobil konusunda milliyetçilik yapmalıyız ve yabancı işçiye para kazandırmak yerine kendi işçimizi sevindirmeliyiz” diyen Halit Uçar’ın tespitleri oldukça yerinde.
*****
Yerinde diyorum, çünkü sadece üretilecek otomobilin patronu olmak da yerli otomobil için yeterli değil.
Bugün dünyada, belki de binden fazla otomobil markası bulunuyor.
Bunu modellere vurursan, yaklaşık 10 bin sayısına ulaşmış oluruz.
Küresel anlamda belki de en sert rekabetin yaşandığı bir sektörde, basit modellerle başarılı olmak pek mümkün değil.
*****
İnsanlar otomobil alırken, ucuzluğunun yanı sıra özelliklerine de bakıyorlar.
Mesela çok yakıt harcıyor mu…
Mesela konformu mu…
Mesela seri mi…
Mesela motoru güçlü mü…
İşte bugün otomobil piyasasında, bu dört özellik büyük önem taşıyor.
Ancak siz “yeter ki yerli olsun” mantığıyla hareket ederseniz, Anadol gibi bir marka yaratırsınız ki, ikinci bir hüsranı Türk otomotiv sektörü kaldıramaz.
Ondan dolayı, Halit Uçar’ın tespitleri çok yerinde.
Ve mutlaka değerlendirilmesi gerekiyor.